Ervaar kwaliteit en service

LPG Weetjes

LPG inbouw gaat gepaard met ruimte verlies?
Nee, tegenwoordig kan bij de meeste auto’s de lpg tank worden geplaatst op de plek van het reservewiel en is er geen ruimte verlies. We hebben tanks vanaf 30 liter t/m 122 liter in de vorm van een reservewiel in het leveringsprogramma. Voor vervanging van het reservewiel hebben we verschillende oplossingen zoals een spuitbus reparatie middel of een reparatie set.  

LPG vulpunt met een special ontworpen houder geïntegreerd in benzine klep

Vulaansluiting altijd zichtbaar?
Nee, bij veel auto's is het mogelijk deze bij de benzine vulaansluiting te plaatsen of achter het nummerbord doormiddel van een kantelplaat te plaatsen in plaats van in het zijscherm of bumper te plaatsen.

Wat te doen als gastank leeg is?
Bij bijna alle G3 gasinjectie systemen schakelt het systeem automatisch naar benzine.
Wat hierop dan volgt verschilt wel van merk de meeste systemen als deze dan zijn  teruggeschakeld, geeft het systeem dat aan doormiddel akoestisch signaal tot men de schakelaar naar benzine zet en moet men na het tanken de schakelaar weer bedienen om weer op LPG te rijden. Het Prins systeem piep een aantal keer zodat u weet dat deze is terug geschakelt vervolgens blijft het logo knipperen. Men gaat tanken en het systeem schakelt weer automatisch terug naar LPG.

Bij carburateur(s) zal men handmatig de schakelaar moeten bedienen. (dit is eigenlijk enkel nog bij oldtimers dat dit voorkomt)

 

LPG tanken lastig en moeilijk?
Nee, LPG tanken is niet lastig of moeilijk. Men koppelt simpel weg de vulslang aan op de lpg vulaansluiting en drukt op een knop en de pomp start met tanken en stop automatisch wanneer deze vol is (80%). We kennen wel verschillende uitvoeringen van vulaansluitingen in Nederland hebben we de bajonet aansluiting. Verder kennen we in het buitenland ook nog de Europa nippel, Italië nippel en de Euro nippel. Deze kunnen simpel weg vaak in de huidige vulaansluiting worden geschroefd waarmee u ook daar kunt tanken. Als u op vakantie gaat met de auto raden wij u aan om ieder geval de Europa en Italië nippel mee te nemen hiermee kunt bij bijna alle lpg pompstations in het buitenland tanken.

Starten op benzine
De huidige G3 systemen met indirecte gas injectie starten op benzine en na een bepaalde motortemperatuur schakelt het systeem automatisch over (er zit wel een behoorlijk verschil tussen de merken hoe snel het overschakelen gaat). Het DLM systeem voor directe gasinspuiting en de carburateur systemen start de motor op LPG.

Start stop systeem
Het start & stop is in de meeste gevallen geen probleem en ons systeem heeft een zo kort mogelijke overschakeltijd en zelfs bij warme motor direct op lpg starten.

Hybride auto ook LPG mogelijk ?
Ja, bij hybride auto’s is LPG inbouw mogelijk we hebben er al reeds diverse modellen van gedaan.
We hebben hiervoor een speciaal LPG systeem voor en software welke optimaal gebruik maakt van de hybride techniek, speciale overschakel strategieën waaronder sneller omschakelen in opwarmfase.

Is het verstandig om soms op benzine te rijden?
Ja, eigenlijk regelmatig benzine verbruik vinden wij een beter. 
De huidige G3 systemen starten koud op benzine en rijden dan het eerste stukje op benzine tot de motor de gewenste temperatuur heeft bereikt voor het overschakelen naar LPG en als men het gassysteem leeg rijdt schakelt het systeem automatisch terug naar benzine als men dan een paar kilometer naar de pomp rijdt zou voldoende moeten zijn. Als men hierbij zorgt voor regelmatig verversing van de benzine in de benzinetank (om veroudering van de benzine tegen te gaan) zou voldoende moeten zijn.

De carburateur en DLM starten koud niet op benzine maar direct op LPG waardoor er nauwelijks geen benzine verbruik is tijdens LPG gebruik hier ook geld dat er regelmatig wat benzine verversing nodig is, en de carburateur en andere componenten niet beschadigen.

Werkt een klepsmeersysteem?
Ja, als men het juiste systeem heeft geeft dit zeker een toegevoegde waarde en wordt in de meeste gevallen overmatige slijtage van de kleppen tegen gegaan. In de markt zijn verschillende systemen en merken te koop waaronder systemen die werken op vacuüm, deze werken minder vanwege het feit dat de motor de meeste bescherming nodig heeft bij meer belastingen van de motor, waarbij de gasklep open staat en is het vacuüm in het inlaatspruitstuk minder waardoor er ook minder vloeistof wordt opgenomen. Elektronische systemen daarin tegen kennen dit probleem niet en zijn hierin weer onderverdeeld in mono-point en multi-point systemen waarbij onze voorkeur duidelijk uitgaat naar multi-point systeem vanwege beter verdeling van de vloeistof over de cilinders.

Het valve-care systeem heeft nog aantal pluspunten meer ten opzichte van andere systemen. Vanwege een speciaal verdeelblok een gegarandeerde verdeling over de cilinders en een goede menging van de vloeistof door deze net na de gasinjector bij het gas te injecteren/mengen.
Het systeem wordt geïntegreerd in het gassysteem waarmee een goede bewaking op werking van het systeem is en de hoeveelheid vloeistof is. Indien de navulling leeg is wordt dit door het LPG systeem aangegeven op de schakelaar en kan men nog één uur op LPG rijden zonder te vervangen indien men doorrijdt schakelt het systeem terug naar benzine en schakelt pas weer over na LPG na vervanging van de navulling. Het gassysteem voert diagnose uit en geeft melding bij fouten en als het klepsmeersysteem niet goed werkt en de storing gevolgschade zou kunnen veroorzaken wordt na een bepaalde tijd het lpg systeem uitschakelt.  

Verbruik op LPG hoger als benzine?
Ja, LPG kent een meerverbruik vanwege het feit dat er minder energie in één liter brandstof zit dan Benzine. Hoeveel meer verbruik is niet in waarden uit te drukken omdat dit per voertuig verschillend is. De efficiëntie van de motor is hierbij een belangrijk factor. Het meerverbruik wat bij ons bekent is varieert van  - 10 % t/m 23 %.  Ja, ook een beter verbruik is bekent vaak met oldtimers met gas injectie omdat we daarbij het mengsel optimaal in elk belastinggebied kunnen zetten wat op benzine niet of nauwelijks het geval is.

 

Extra onderhoud nodig?
Het onderhoud van uw auto is in de meeste gevallen gelijk, de bougies kunnen een andere vervangingstermijn krijgen of klepspelling moet regelmatiger gecontroleerd worden en eventueel bij gecorrigeerd worden. Afhankelijk van merk en type LPG systeem moeten ook filters in het LPG systeem vervangen worden. De interval hiervan is afhankelijk van voorschriften fabrikant.

Nieuwe motortechnieken met directe inspuiting schoner dan LPG?
Nee, als men de moderne motor met de nieuwe techniek ook LPG toepast wordt is deze schoner als benzine of diesel dat komt simpel weg doordat de brandstof gewoon schonere verbranding heeft als benzine of diesel. We hebben hiervoor twee verschillende LPG systemen welke worden toegepast, de keuze hierin ligt bij de engineers welk systeem het beste geschikt is voor de motor. Met indirecte gas injectie zoals het VSI-DI systeem hebben we een lagere CO2 (12% lager) en is er fijnstof reductie mogelijk van 95% in de uitlaatgassen.
En als we met dezelfde manier van inspuiting als benzine toepassen (DLM). Hebben we nog meer voordeel gezien het LPG vloeibaar in de cilinder ingespoten wordt, dit geeft een hoger verkoelend effect tegenover Benzine waardoor de verbrandingstemperatuur lager is en ook een lagere NOx uitstoot wordt gehaald.

De motor slijt meer op LPG dan op benzine of diesel?
Nee, de motor slijt niet sneller door het rijden op LPG. Het verbrandingsproces van LPG is schoner dan dat van benzine of diesel. Bijkomend voordeel van LPG is ook dat er geen zogenaamde mengsmeringverdunning kan plaatsvinden door benzine of diesel die in de motorolie terecht kan komen. Door de hogere en langere verbrandingstemperatuur van LPG is het zo dat bij een klein aantal motoren er een kleppensmeersysteem ingebouwd moet worden wat samenwerkt met de LPG-installatie. Dit verzorgt de extra smering van de kleppen en klepzitting.
Bij de Moderne benzine en diesel motoren is interne vervuiling ook aan de orde dit is bij deze motoren op LPG ook minder door de schonere verbranding.

Wordt de motortemperatuur warmer op LPG ?
Nee, de motortemperatuur niet maar eindverbranding temperatuur is hoger in de cilinders en deze wordt grotendeels afgevoerd via het uitlaatsysteem. Vanwege deze wordt ook automatisch de uitlaat temperatuur hoger. En moet ook het koelsysteem wat meer warmte afvoeren. De motor wordt gekoeld door het koelsysteem waarbij de temperatuur regelt word doormiddel van een thermostaat. De motorkoeling wordt door de meeste autofabrikanten over bemeten omdat deze ook in warmere oorden ook hun klanten hebben rijden welke uiteraard onder meer extreme omstandigheden worden bloot gesteld en wellicht dat daar de motor op lpg warmer wordt dan benzine maar dan zit het koelsysteem op zijn maximale te werken. 

 

Motorstoring op LPG?
Motorstoring of check engine lampje hoort niet te branden, ook niet op LPG dit heeft altijd een oorzaak. Een storing of verkeerde inbouw van LPG systeem kan een oorzaak zijn of er is een storing in het benzine systeem. Deze controle lamp heeft de functie u te waarschuwen dat er een probleem in de motorregeling is welke schadelijk of slecht voor het milieu kan zijn. En eventuele gevolg daarop hoge onderhoud of reparatie kosten. Wat wij vaak horen bij reparatie is “maar het kan toch geen kwaad” in sommige gevallen is dat maar stel dat er wel iets is wat kwaad kan het wordt dan niet meer gemeld gezien het lampje al brandde. Blijf er dus niet mee door rijden maar laat dit verhelpen.  

Rijden op LPG gevaarlijk?
Nee, rijden op LPG is niet gevaarlijker dan rijden in een auto op benzine of diesel. Misschien is het nog wel veiliger. Een auto op LPG moet aan allerlei strenge veiligheidseisen voldoen. Zo ondergaan de onderdelen van het LPG-systeem, inclusief de tank, allerlei testen waaronder hoge druk en moeten ze voldoen aan diverse officiële richtlijnen. De tank heeft allerlei veiligheidsmechanismen waardoor ontploffingsgevaar vrijwel nihil is. Ook is een tank dermate sterk dat deze bij auto-ongelukken vrijwel nooit scheurt.

Toyota Auris 1,8 Hybride

LPG inbouw

Merk:

Toyota

Type:

Auris 1,8 Hybride

Motorcode:

2ZR-FXE (CO2 86 g/km)

Vermogen volgens specificaties:

100 KW 207 NM , Motor 73 KW 5200 RPM / 142 NM 2800 RPM , Elektrisch 60 KW (82 PK) 207 NM

Bouwjaar:

2013 >

LPG systeem:

Prins VSI 2.0 incl. Valvecare , 66 liter verzonken inbouw (ledig gewicht 1285 kg)
 
Meer informatie >