Ervaar kwaliteit en service

LPG Weetjes

Geen ruimte verlies in bagageruimte
Als de Tank geplaatst wordt op de plek van het reservewiel is er geen ruimte verlies.
En dan met behulp van een reparatieset hoeft het reservewiel niet meegenomen te worden op reis.

Starten op benzine
De huidige G3 systemen met indirecte gas injectie starten op benzine en na een bepaalde motortemperatuur schakelt het systeem automatisch over.
Het DLM systeem voor directe gasinspuiting en de carburateur systemen start de motor op LPG.

Vulaansluiting altijd zichtbaar
Nee, bij veel auto's is het mogelijk deze bij de benzine vulaansluiting te plaatsen of achter het nummerbord doormiddel van een kantelplaat te plaatsen.

Wat te doen als gastank leeg is
Bij de G3 systemen gasinjectie systemen schakelt het systeem automatisch naar benzine.

En geeft het systeem aan dat deze is terug geschakelt meeste systemen blijven dan piepen tot men de schakelaar naar benzine zet en moet men na het tanken de schakelaar weer bedienen om LPG te rijden, het Prins systeem piep een aantal keer zodat u weet dat deze is terug geschakelt vervolgens blijft het logo knipperen men gaat tanken en het systeem schakelt weer automatisch terug naar LPG.

Bij carburateur(s) zal men handmatig de schakelaar moeten bedienen. (dit is eigenlijk enkel nog bij oldtimers dat dit voorkomt)

Is het verstandig soms op benzine te rijden?
Ja, eigenlijk regelmatig benzine verbruik vinden wij een betere verwoording 
G3 systemen starten koud op benzine en rijden dan het eerste stukje op benzine tot de motor de gewenste temperatuur heeft bereikt en als men het gassysteem leeg rijdt schakelt het systeem automatisch terug naar benzine als men dan een paar kilometer naar de pomp rijdt zou voldoende moeten zijn als men hierbij zorgt voor regelmatig verversing van de benzine inhoudt (om veroudering van de benzine tegen te gaan) zou voldoende moeten zijn.

De carburateur en DLM starten koud niet op benzine maar direct op LPG waardoor er nauwelijks geen benzine verbruik is tijdens LPG gebruik hier ook geld dat er regelmatig wat benzine verversing nodig is, en de carburateur en andere componenten niet beschadigen.

Extra onderhoud nodig?

De onderhoud van uw auto is in de meeste gevallen gelijk, de bougies kunnen een andere vervangingstermijn krijgen of klepspelling moet regelmatiger gecontroleerd worden en eventueel bijcorigeren, verder afhankelijk van merk en type LPG systeem moeten ook filters in het LPG systeem vervangen worden. De interval hiervan is afhankelijk van voorschriften fabrikant.

Werkt een klepsmeersysteem?
Ja, als men met het juiste systeem heeft, in de markt zijn verschillende systemen en merken te koop waaronder väcuumsysteem deze werken minder vanwege het feit dat de motor de meeste bescherming nodig heeft met meer belastingen van de motor maar wat dus inhoudt dat de gasklep meer open staat en is het väcuum in het inlaatspruitstuk minder waardoor er ook minder vloeistof wordt opgenomen. Electronische systemen daarin tegen kennen dit probleem niet en zijn hierin weer onderverdeeld in monopoint en multipoint systemen waarbij onze voorkeur uitgaat naar multipoint systemen vanwege beter verdeling van de vloeistof over de cilinders.
Dan zijn er bij valve-care systeem nog aantal + punten meer,een gegarandeerde verdeling (vanwege speciale verdeelblok) en goede menging van de vloeistof door bij het gas te injecteren.
Het systeem wordt geïnteregeerd in het gassysteem waardoor een goede bewaking op werking en vloeistof is en hierdoor ook het gassysteem de diagnose uitvoert als het klepsmeersysteem niet goed werkt en als de storing gevolgschade zou kunnen opleveren na een bepaalde tijd het lpg systeem uitschakelt.  

Nieuwe motortechnieken met directe inspuiting waardoor benzine en diesel motor zeer schoon en ook schonner dan LPG
Nee, als men de nieuwe motor met de nieuwere techniek ook toepast op LPG wordt deze weer schoner als benzine of diesel dat komt doordat de brandstof gewoon schoner is als Benzine en Diesel en dezelfde techniek (DLM) wordt toegepast.
Als wij dit systeem toepassen hebben we nog meer voordelen gezien LPG als het vloeibaar ingespoten wordt in de cilinder dit een beter verkoelend effect geeft t.o.v. Benzine waardoor de verbranding temperatuur lager is waarmee o.a. NOx uitstoot lager en nagenoeg geen fijnstof produceerd.
 

Meerverbruik op LPG
Ja, LPG is meerverbuik vanwege het feit dat er minder energie in de brandstof zit dan Benzine hoeveel meer verbruik is niet in waarden uit te druken omdat dit per voertuig verschillend is.
De effencentie van de motor is hierbij een belangrijk factor. 
Het meer verbruik wat bij ons bekent  is van  - 10 % t/m 23 %, ja ook een beter verbruik is bekent vaak met oldtimers met gas injectie daarbij kunnen wij het mengsel optimaal zetten wat op benzine niet of nauwelijks mogelijk is.
 

Motortemperatuur wordt warmer op LPG
Nee, de eindverbranding temperatuur is hoger in de cilinders en wordt grotendeels afgevoerd in het uitlaatsysteem vanwege de afvoer van deze verbranding gassen wordt ook automatisch de uitlaat temperatuur hoger.
En zo moet ook het koelsysteem wat meer warmte afvoeren. De motor wordt gekoeld door het koelsysteem waar de temperatuur regeld doormiddel van een thermostaat, de motorkoeling wordt door de meeste autofabrikanten overbemeten omdat deze ook in warmere oorden hun klanten hebben rijden welke uiteraard onder meer extreme omstandigheden worden bloot gesteld en wellicht dat daar de motor op lpg warmer wordt dan benzine maar dan zit de koeling op zijn max. te werken. 

Motorstoring

Motorstoring of check engine lampje hoort niet te branden ook niet op LPG dit heeft altijd een oorzaak, een storing of verkeerde inbouw van LPG systeem kan een oorzaak zijn of een storing in het benzine systeem zijn. deze controle lamp heeft de functie u te waarschuwen dat er een probleem in de motorregeling is welke schadelijk of slecht voor het milleu kan zijn. En eventuele gevolg daarop latere hoge onderhoud of reparatie kosten. Blijf en dus niet mee door rijden maar laat dit verhelpen

Toyota Auris 1,8 Hybride

LPG inbouw

Merk:

Toyota

Type:

Auris 1,8 Hybride

Motorcode:

2ZR-FXE (CO2 86 g/km)

Vermogen volgens specificaties:

100 KW 207 NM , Motor 73 KW 5200 RPM / 142 NM 2800 RPM , Elektrisch 60 KW (82 PK) 207 NM

Bouwjaar:

2013 >

LPG systeem:

Prins VSI 2.0 incl. Valvecare , 66 liter verzonken inbouw (ledig gewicht 1285 kg)
 
Meer informatie >